Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

       

Sukces Klienta! Odstąpienie od korekty finansowej na ponad 2 mln zł w projekcie unijnym

Klient Kancelarii – jeden z wiodących producentów komponentu dla branży budowlanej – pod koniec realizacji projektu ze wsparciem ze środków unijnych o wartości kilkunastu milionów złotych, został poddany kontroli planowej przez instytucję udzielającą dofinansowania. W ramach kontroli weryfikowano m.in. prawidłowość zamówień udzielanych w ramach projektu, w tym zamówienia na dostawę linii technologicznej o wartości kilku milionów złotych.

Kontrolujący uznali, że w trakcie realizacji zamówienia, umowa zawarta pomiędzy zamawiającym Beneficjentem a wykonawcą została zmieniona w sposób nieuprawniony poprzez niedozwolone wydłużenie terminu realizacji umowy, co stanowiło „istotną zmianę postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy”. W konsekwencji, w informacji pokontrolnej skierowanej do Beneficjenta wskazano, że w realizowanym projekcie doszło do nieprawidłowości w wysokości ponad 2 mln złotych, które powinny podlegać korekcie.

Zespół Kancelarii wspierał Klienta w przygotowaniu zastrzeżeń do informacji pokontrolnej, zaś  Organ po zapoznaniu się ze stanowiskiem Beneficjenta, zaakceptował w całości przedstawione wyjaśnienia. W konsekwencji odstąpił od nałożenia korekty finansowej w wysokości ponad 2 mln złotych, potwierdzając, że w ramach udzielanego zamówienia nie doszło do wystąpienia nieprawidłowości. Tym samym, wniesione przez Beneficjenta zastrzeżenia do informacji pokontrolnej zostały w całości przyjęte, a projekt mógł zostać ukończony i rozliczony zgodnie z pierwotnymi założeniami Beneficjenta. 

Klienta kancelarii wspierała radczyni prawna dr Magdalena Porzeżyńska oraz adwokatka Małgorzata Woźniak:

Komentowana sprawa to przykład na to, że przy realizacji projektów ze wsparciem unijnym trzeba mieć na uwadze dynamikę procesów biznesowych i możliwość wystąpienia nieprzewidzianych pierwotnie zdarzeń, np. siły wyższej. Nie oznacza to jednak z automatu konieczności zwrotu środków. Ważne, żeby w przypadku takiej sytuacji wejść w dialog z instytucją udzielającą dofinansowania, wykazując dochowanie należytej staranności i brak możliwości przewidzenia wydarzeń mających charakter siły wyższej. Z satysfakcją przyjmuję ostateczne stanowisko Organu, gdyż w tym przypadku, Klient dołożył wszelkich starań aby szczegółowo wyjaśnić i udowodnić, że w ramach projektu nie doszło do nieprawidłowości skutkujących koniecznością zwrotu środków – komentuje adw. Małgorzata Woźniak.

Zespół Kancelarii wspierał Beneficjenta od samego początku realizacji projektu. Wsparcie obejmowało m.in. doprowadzenie do podpisania umowy o dofinansowanie na skutek uzyskania prawomocnego rozstrzygnięcia sądu administracyjnego w przedmiocie posiadania statusu MŚP Beneficjenta, co było pierwotnie kwestionowane przez instytucję udzielającą dofinansowania. W wyniku przedstawionej przez Zespół Kancelarii rozległej argumentacji prawnej co do utrzymania statusu MŚP przedsiębiorstwa niezależnie od zmian kapitałowych zaistniałych po wyborze do dofinansowania, w całości przyjętej przez rozstrzygające sprawę sądy administracyjne, Klient Kancelarii podpisał umowę o dofinansowanie i zrealizował projekt.

Autorzy
 r. pr. dr Magdalena Porzeżyńska
adw. Małgorzata Woźniak

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco. Otrzymuj od nas alerty prawne, aktualne komentarze oraz informacje o nowych publikacjach ekspertów z Brysiewicz, Bokina i Wspólnicy sp.k..