Klient Kancelarii był jednym z beneficjentów środków unijnych w ramach działania 2.2 i 2.21 POWER przeznaczonych dla sektora MŚP, w których instytucją udzielającą dofinansowania była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach projektów, w realizowanych szkoleniach i doradztwie uczestniczyły banki spółdzielcze.
Niespodziewanie, po zakończeniu realizacji projektów, PARP wystosował do beneficjentów projektów, stanowisko, z którego wynikało że banki spółdzielcze nie spełniają warunków udziału w projektach jako podmioty niebędące MŚP. W ocenie PARP m.in. „Zrzeszony bank spółdzielczy jako bank, ma pozycję rynkową i siłę ekonomiczną, która przekracza siłę MŚP”. W konsekwencji, PARP uznał wydatki poniesione na wsparcie banków spółdzielczych w ramach projektów za niekwalifikowalne i wezwał do ich zwrotu.
Zespół Kancelarii kompleksowo wspierał Klienta w opracowaniu argumentacji i przedstawieniu stanowisk do PARP, w tym m.in. przygotowując opinie prawne w przedmiocie statusu banków spółdzielczych. W sprawie wypowiedziały się również same banki spółdzielcze oraz Krajowe Zrzeszenie Banków Spółdzielczych.
W efekcie podjętych działań, PARP wycofał się ze stanowiska w sprawie odebrania bankom spółdzielczym statusu mikro, małego bądź średniego przedsiębiorstwa (MŚP). Tym samym banki spółdzielcze mogą w dalszym ciągu tak jak dotychczas korzystać z funduszy europejskich w zakresie prowadzonej działalności:
„W oparciu o wyżej opisany stan faktyczny i uzyskane opinie, PARP przyjmuje za prawidłowe określenie statusu banku spółdzielczego jako MMŚP, dokonywane na podstawie Załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu 1, uznając tym samym kwalifikowalność wsparcia banków spółdzielczych w projektach realizowanych działania 2.2 i 2.21 PO WER”.
O sprawie poinformowały również same banki spółdzielcze: Zmiana stanowiska PARP w zakresie kwalifikowalności banków spółdzielczych do MŚP (kzbs.pl).